Inloggen - Bent u journalist of redacteur?

Janneke van Heugten

Deskundig op het gebied van:

Aanwezigheid van vrouwelijke experts in de media. Oprichter Mediaplatform VIDM en coördinator Global Media Monitoring Project voor Nederland.

  Overzicht    Werk    Persberichten    Column    Foto's    Video    In de media    Exposure  


 

Discussie zorgt voor bereik


16-03-2015 om 22:08 door Janneke van Heugten

Nijkerk - Na het verschijnen van mijn laatste blog (`Houd je kinderen erbuiten`) barstte op Facebook de discussie los. Voorstanders en tegenstanders probeerden elkaar te overtuigen. Mijn blog werd op meerdere plaatsen op social media als startpunt voor een discussie gebruikt. Mijn uitgesproken mening over de profilering van werkende moeders leverde mij zeker niet alleen maar aanmoedigend applaus op. Gelukkig maar, anders was mijn blog niet zo’n succes geweest.

Als je alleen veilig achter de schermen je mening deelt, dan kunnen bijvoorbeeld tien mensen het enorm met je eens zijn. Je voelt je veilig. Geen tegenstanders. Die tien mensen zijn echter maar een schijntje van wat je kunt bereiken als je jouw mening met een groter publiek deelt.

Een mening delen met een groot publiek moet je niet zien als een kans om je gelijk te halen bij iedereen. Het is een kans om je te onderscheiden van de kudde. Natuurlijk staat er een leger klaar om tegen je in te gaan. Gelukkig maar. Je bereikt veel meer personen doordat er een discussie ontstaat. Een deel zal meer binding met jou gaan voelen, omdat ze zich herkennen in jouw standpunten. Dat deel is een stuk groter dan die tien mensen die je anders veilig achter de schermen had bereikt. 

 

Professional als inkleurplaat

Als je zegt wat iedereen al zegt, geef je niemand een reden om naar je te luisteren. Om jouw content te delen. Een uitgesproken mening kleurt het beeld dat mensen van jou hebben. Veel mensen lopen zakelijk gezien liever als een inkleurplaat rond. Als je geen kleur bekent, kun je immers ook geen mensen afschrikken.

Is het echter erg als je een deel van de mensen afschrikt? Vraag je af waar je over drie jaar wilt staan. Wie is jouw ideale klant? Hoe breder de groep is die je wilt bereiken, hoe minder de binding die kan ontstaan. Door je doelgroep smal te houden en met een heldere mening en missie te benaderen, roep je eerder herkenning op.

 

Schoppen om het schoppen

Het hebben van een missie draagt bij aan het kleuren van je zichtbaarheid. Waar kun jij boos over worden op jouw vakgebied? Ga niet argumentloos om je heen schoppen, maar bedenk wat bevorderlijk is voor jouw profilering. 

Is er een maatschappelijke verandering die jij wenselijk acht? Ben jij gespecialiseerd in personeel en arbeid en vind jij dat thuiswerken verbannen moet worden? Ben je pedagoog en vind je dat ouders geen allerbeste vrienden van hun kinderen moeten zijn? Wat houd je tegen om hiervoor uit te komen? Wat is het ergste wat je kan overkomen?  Durf een stelling in te nemen waar mensen het eens of oneens mee kunnen zijn. Stop met aandacht vragen voor je product of dienst. Laat eerst zien hoe betrokken je bij je vak bent.  

 

Weg met die nuances

Achter welke uitgesproken mening, welke stelling blijf jij ook nog vierkant staan als je alle nuances weg zou laten? Mensen lezen vaak snel en niet alle content voordat ze een mening hebben over jouw stelling. Ook in interviews die niet live zijn, worden de nuances als eerste weg gesneden. Wat overblijft is een opvallend verhaal.

Journalisten zoeken niet naar kleurloze deskundigen die precies hetzelfde zeggen als wat anderen al in de media delen. Of het verhaal afzwakken met tientallen nuances. Ze willen iemand die uit durft te komen voor zijn/haar mening. Een andere mening dan de heersende en al bekende mening. Test op social media of je uitgesproken genoeg bent. Krijg je 0,0 weerstand als je jouw stelling deelt? Dan is deze niet onderscheidend genoeg en verstop je jezelf nog te veel in het maaiveld.  

 

Geen lef, geen bereik

Wat is jouw kernboodschap? Waar wil jij over drie jaar om bekend staan? Die aardige professional die altijd in is voor een gezellig gesprek? Of (ook) die gedreven professional die vol lef hart voor haar/zijn vak heeft?  Zonder wrijving geen glans. Mijn blog over de profilering van werkende moeders was die week de best gelezen blog bij De Ondernemer.  Mijn Rond de Tafel-sessies in maart liepen vol. Ik zag een piek in mijn abonnementenverkoop. Niet onbelangrijk voor mij; de discussie over vooroordelen over werkende moeders werd nieuw leven ingeblazen. Een blog vol nuances had dit niet kunnen bereiken. Je uitgesproken mening delen? Waarom niet!  



link |  reageer op dit bericht | 6060x bekeken | 19 stemmen | stem op dit artikel





Naam:
Email: (blijft onzichtbaar)
Reactie:
 Posts van 2015

Houd de deur open voor vrouwen
Starten met bloggen als je geen tijd hebt
Pleidooi voor de dwarsligger
Vijf valkuilen bij publiciteit
Gratis kennistankers; vloek of zegen?
Hoe stel je een medialijst samen?
Publieke omroep, poets je genderbril eens!
Vrouwen moeten elkaar vaker de bal toespelen
Stuur journalisten niet het bos in
Meeste vrouwelijke deskundigen in Trouw
Mijn drie grootste blunders in contact met journalisten
Vrouwen struikelen over volledigheid
Discussie zorgt voor bereik
Houd je kinderen erbuiten
Vertel niet alles, ga voor herkenning
Inspelen op actualiteit: 7 publiciteitstips
Vrouwen, laat van je horen!
Kennis delen tijdens pitches business ontbijten
Geloofwaardiger door profielfoto
De journalist wil duidelijkheid
Als de storm van Charlie Hebdo gaat liggen
Houd publiciteitskansen niet alleen voor jezelf


Jaargangen

2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008