Inloggen - Bent u journalist of redacteur?

Janneke van Heugten

Deskundig op het gebied van:

Aanwezigheid van vrouwelijke experts in de media. Oprichter Mediaplatform VIDM en co÷rdinator Global Media Monitoring Project voor Nederland.

  Overzicht    Werk    Persberichten    Column    Foto's    Video    In de media    Exposure  


 

7 Publiciteitstips voor boeklanceringen


11-10-2014 om 22:31 door Janneke van Heugten

Nijkerk - Maandenlang zit je te ploeteren op het schrijven van je boek. Schrijven, schrappen, schaven en soms weer overnieuw beginnen. Een boek komt niet uit de lucht vallen. Als je boek er dan eindelijk is, dan is het zonde als je boek niet gelezen wordt. En toch lopen de meeste boeken grote kans om alleen bij vrienden en bekenden van de auteur terecht te komen, omdat de auteur niet zo nodig op de voorgrond hoeft te treden.

Onzichtbaar zijn verkoopt niet
"Het gaat toch om het boek, niet om mij?". "Als journalisten de materie interessant vinden, kunnen ze het boek toch lezen en daar over publiceren?" "Laat mij maar achter de schermen blijven, ik hoef niet zo nodig in de media". Ik hoor het zo vaak. Als je boek niet bekend is, dan gaat je boek ook niet verkopen. Zonder zichtbaarheid bereik je ook geen lezers. Auteurs zijn blij dat het boek af is en verschuilen zich daarna het liefst achter het boek. Journalisten interviewen echter geen boeken, maar auteurs.

Verkapte slavernij
Laatst gaf ik een interviewtraining aan auteur Tialda Hoogeveen.  Haar boek `Alstublieft, mevrouw!` gaat over levensverhalen van dames op leeftijd die iets minder dan een eeuw geleden als dienstmeid in Nederland werkten. Er zijn veel mensen  die iemand kennen die dienstmeid is geweest. Het werk zou nu als verkapte slavernij en kinderarbeid worden gezien. Het boek heeft maatschappelijke relevantie en is daardoor nieuwswaardig. Al voordat het boek verkrijgbaar is, wordt Tialda Hoogeveen benaderd door redacties. 

Kleurloze auteurs scoren niet
Het is niet haar eerste boek en als auteur beseft Tialda zich gelukkig erg goed dat media-aandacht onmisbaar is voor het bereiken van potentiële lezers. Als ze binnenkomt voor de interviewtraining zegt echter ook zij "eigenlijk ben ik liever op de achtergrond". Ik vraag haar wat het allerbelangrijkste is wat bij de lezers moet blijven hangen als ze het boek hebben gelezen. "Dat zal voor iedereen verschillend zijn", antwoordt Tialda die wars is van anderen  haar mening op te leggen. Ik vraag haar welke stelling ze durft in te nemen waar ze ook achter blijft staan als alle nuances worden weggesneden. Journalisten zijn niet op zoek naar kleurloze auteurs die eigenlijk alleen maar een boek overhandigen. Als het interview in grijstinten blijft steken (en dan heb ik het niet over 50 tinten) dan zal het publiek niet snel binding met de auteur voelen. Als het boek onbekend is en de auteur ook dan komen potentiële kopers niet in actie als er geen binding ontstaat.

Uitgesproken mening 
De dienstmeiden werkten veelal 12 uur per dag, 6,5 dag in de week. Een beloning van 0,02 cent per uur was geen uitzondering. Desalniettemin kijken de dienstmeiden in het boek van Tialda met een goed gevoel terug op ervaringen die door de jeugd van nu als  kindermishandeling zou worden aangeduid. Deze tegenstrijdigheid moet je in de media omarmen, omlijsten en intekenen met voorbeelden. Bij deze tegenstrijdigheid hoort een uitgesproken mening.  De heersende opvatting in de huidige maatschappij dat dergelijke werkomstandigheden mensonterend zijn, kun je weerleggen door de positieve ervaringen van de dienstmeisjes.  
 

 

7 tips op een rij
Om interessant te zijn voor de media moet je dus het lef hebben om kleur te bekennen.  Je moet je niet verbergen achter je boek.  “Ik begrijp nooit zo goed waarom ik op de foto moet, de cover van het boek is toch ook goed?”, schoot er regelmatig door auteur Tialda Hoogeveen heen. Ook je letterlijk proberen te verbergen achter je boek verkleint de kans op publiciteit. Zorg dat je professionele foto’s in hoge resolutie van jezelf beschikbaar hebt. Laat jezelf zien. Als mens en als auteur. 

Nog wat tips op een rij voor auteurs die aan de vooravond van een boeklancering staan: 

-Maak een gedetailleerde medialijst van journalisten die over jouw onderwerp schrijven. Bedenk je daarnaast welke media bekeken/beluisterd/gelezen worden door jouw doelgroep.

-Reserveer genoeg boeken om naar journalisten te kunnen opsturen. Bel wel eerst even of er interesse is, voordat de portokosten de pan uit rijzen. 

-Formuleer voor jezelf de kernboodschap van je boek. Wat wil je (afgezien van boekenverkoop) met je boek bereiken?

-Sta stil wat jij anders vindt ten opzichte van de heersende mening in de maatschappij.

-Houd rekening met de doelgroep van het medium. Al kan niet iedereen, zoals Tialda, een interview in het Fries geven als Omroep Friesland belt (http://www.omropfryslan.nl/utstjoering/radiomist#13 , vanaf 21 minuten).

-Gebruik voorbeelden om je verhaal leven in te blazen. Zorg voor herkenning. Zeker voor radio een belangrijk punt. Je hebt immers geen beeld wat je deelt. Om mensen mee te nemen in je verhaal heb je op de radio nog harder voorbeelden nodig. 

-Probeer zoveel mogelijk radio-interviews te geven, zodat je leert om kort en krachtig te antwoorden. 





link |  2 reacties | 4630x bekeken | 518 stemmen | stem op dit artikel



Reacties


Met interesse deze column gelezen. Ik probeer er wat mee te doen, maar veel dingen zijn gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Bram Schouten | 09-06-2016 | 14:36
Mooie goede tips. Ik herkende gelijk een aantal die ik ook toepas voor mijn boek `Voel je vrij`. Vooral het stilstaan naar hoe ik anders tegen de heersende mening in de maatschappij inga.
Ketty Lollia | 22-08-2017 | 17:51


Naam:
Email: (blijft onzichtbaar)
Reactie:
 Posts van 2014

Bescheidenheid belemmert zichtbaarheid
Tien tips voor een sterk interview
Vijf meest gemaakte fouten in persberichten
Een persbericht zonder nieuwswaarde is geen persbericht
Persbericht is geen marktkraam
Ga niet voorbij aan de opbouw
5 tips van journalisten aan vrouwelijke deskundigen
Regionaal nieuws als springplank
Oplossing niet interessant voor media
NOS Journaal kleedt aan
7 Publiciteitstips voor boeklanceringen
Het afscheid van Pauw & Witteman, 14 lessen
Snel reageren op Botox spuitende huisartsen
Durf een must call voor journalisten te worden
Overtuig in lokale en regionale media
Kom uit die etalage


Jaargangen

2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008