Inloggen - Bent u journalist of redacteur?

Janneke van Heugten

Deskundig op het gebied van:

Aanwezigheid van vrouwelijke experts in de media. Oprichter Mediaplatform VIDM en co÷rdinator Global Media Monitoring Project voor Nederland.

  Overzicht    Werk    Persberichten    Column    Foto's    Video    In de media    Exposure  


 

Kroes wint Vrouwen in de Media Award 2009


23-11-2009 om 14:26

<b><span style="color:#FF0000">! Belangrijk! Vanwege haar functie zal Europees Commissaris Neelie Kroes geen materiële prijs ontvangen!</span></b> <b>- Persbericht – Europees Commissaris Neelie Kroes wint de Vrouwen in de Media Award 2009. De award gaat naar de vrouw die in de media het sterkst haar expertise heeft weten te profileren. Met een kwart van alle stemmen komt Neelie Kroes als winnares uit de bus. Ruim 1.100 personen brachten een stem uit, waarvan de helft werkzaam is in de media.</b>

<p><strong>Beter zichtbaar</strong> <br />De award is in het leven geroepen door de site Vrouwenindemedia.nl. Volgens Janneke Boer, initiatiefnemer van deze site, zijn veel vrouwen te bescheiden om zichzelf te profileren. &ldquo;Het wordt tijd dat trots de plek van bescheidenheid in gaat nemen&rdquo;, aldus Janneke Boer. De award is bedoeld om andere vrouwen te inspireren om zichzelf meer en beter zichtbaar te maken in de media.</p> <p><strong>Top 10</strong> <br />Het uitbrengen van de stemmen maakte deel uit van het onderzoek &lsquo;Vrouwen in de Media&rsquo;. Femke Halsema kreeg 13 procent van de stemmen en werd gevolgd door Agnes Jongerius (8 procent), Annemarie van Gaal (6 procent) en Agnes Kant (5 procent). Erica Terpstra, koningin Beatrix, prinses Maxima, Ayaan Hirsi Ali en Annemarie Jorritsma vullen de top tien aan. De ondervraagden konden uit een lijst van tachtig namen kiezen en daarnaast ook zelf namen aandragen. <strong></strong></p> <p><strong>Sympathiek</strong> <br />In het onderzoek werd ook gevraagd welke vrouw het meest sympathiek overkomt in de media. Van de ondervraagden vindt 19 procent het niet belangrijk of een vrouw sympathiek in de media overkomt. Volgens 10 procent komt prinses Maxima het meest sympathiek over. Daarnaast worden ook Erica Terpstra (9 procent), Femke Halsema (6 procent), Angela Groothuizen (5 procent) en Carice van Houten (4 procent) genoemd.</p> <p><strong>Meer vrouwen</strong> <br />Van de vrouwen vindt 83 procent dat het tijd wordt dat er meer vrouwen in de media aan het woord worden gelaten. Gemiddeld komen mannen vijf keer meer dan vrouwen aan het woord. 36 procent van de ondervraagden wil meer vrouwen aan het woord zien over het bedrijfsleven. Ook actualiteiten (30 procent), wetenschap (29 procent), financi&euml;n (25 procent en carri&egrave;re (25 procent) worden als belangrijke gebieden genoemd waar meer vrouwen aan het woord mogen komen. Ruim 53 procent van alle ondervraagden geeft aan op alle gebieden meer vrouwen aan het woord te willen zien.</p> <p><strong>Minder vrouwen</strong> <br />Op de vraag op welk gebied er minder vrouwen aan het woord mogen komen antwoordt 61 procent dat er geen gebieden zijn waarop ze minder vrouwen aan het woord willen. Opvallend is dat ruim 29 procent van de vrouwen minder vrouwen aan het woord willen over het onderwerp gezin in combinatie met werk. 18 procent van de mannen is het hiermee eens. Ook gezondheid wordt door 12 procent van de vrouwen genoemd. Bij de mannen geeft slecht 7 procent aan minder vrouwen op dit gebied aan het woord te willen.</p> <p><strong>Neelie Kroes, Pia Dijkstra en Marga Miltenburg</strong> <br />Het volledige onderzoeksrapport is beschikbaar via de site Vrouwenindemedia.nl. In het rapport staan reacties van 27 vrouwen, waaronder Neelie Kroes, Pia Dijkstra, Rita Verdonk, Birgit Donker, en Marga Miltenburg. Op de website Vrouwenindemedia.nl kunnen vrouwen laten zien dat ze als bron beschikbaar voor de media zijn. De site bestaat deze maand een jaar en viert dit door de Vrouwen in de Media Award te lanceren. De award zal jaarlijks worden uitgereikt en kan maar eenmalig door dezelfde persoon worden gewonnen.</p>

 Alle persberichten van Janneke van Heugten

Mannen spreken zich uit tegen het mannenpanel
Atlete Dafne Schippers wint de Vrouw in de Media Award 2016
Madeleine van Toorenburg wint Vrouw in de Media Award 2016 Noord-Brabant
Kinderarts Elvira George wint Vrouw in de Media Award 2016 Noord-Holland
Jacqueline van Houten wint Vrouw in de Media Award 2016 Utrecht
Hoogleraar Maria Jansen wint Vrouw in de Media Award 2016 Limburg
Heske Groenendaal wint Vrouw in de Media Award 2016 Gelderland
Erica Verdegaal wint Vrouw in de Media Award 2016 Friesland
Docent Mirjam Spitholt wint Vrouw in de Media Award 2016 Overijssel
Dijkgraaf Hetty Klavers wint Vrouw in de Media Award 2016 Flevoland
Debby Roukens wint Vrouw in de Media Award 2016 Zuid-Holland
Boswachter Pauline Arends wint Vrouw in de Media Award 2016 Drenthe
Bertie Steur wint Vrouw in de Media Award 2016 Zeeland
Annemarie Heite wint Vrouw in de Media Award 2016 Groningen
Longarts Wanda de Kanter wint opnieuw Vrouw in de Media Award
Ook wereldwijd geen vooruitgang vrouwen in het nieuws
Mannen beheersen nog altijd het nieuws
Longarts Wanda de Kanter wint Vrouw in de Media Award
Andries Knevel ook in 2014 minst geliefd als interviewer
Janneke van Heugten succesvolste vrouwelijke ondernemer
Nomineren vrouwelijke deskundige in de media
Jente de Vries wint You Go Girl Award
Anky van Grunsven wint Vrouw in de Media Award
45+ vrouwen onzichtbaar in Europese kranten
Project m/v beeldvorming in Europese kranten van start
Tineke Ceelen wint Vrouw in de Media Award
Petra Stienen ontvangt Vrouwen in de Media Award 2011
Andries Knevel niet geliefd als interviewer
Gratis mediaworkshop voor vrouwelijke ondernemers
Vrouwen in de Media Award 2010 uitgereikt aan Femke Halsema
Femke Halsema ontvangt Vrouwen in de Media Award 2010
Oprichter Vrouwenindemedia.nl genomineerd voor Aletta van Nu Prijs
VrouwenindeMedia.nl ontvangt Slimmer, Sneller, Beter certificaat
Kroes wint Vrouwen in de Media Award 2009
Bouchibti pleit voor media quotum
Nederland klaar voor meer vrouwen in de media
Vrouwelijke expertise in de media zwaar onderbelicht
Bescheidenheid vrouwelijke ondernemers mag overboord