Inloggen - Bent u journalist of redacteur?

Janneke van Heugten

Deskundig op het gebied van:

Aanwezigheid van vrouwelijke experts in de media. Oprichter Mediaplatform VIDM en coördinator Global Media Monitoring Project voor Nederland.

  Overzicht    Werk    Persberichten    Column    Foto's    Video    In de media    Exposure  

Divers en deskundig

Voor de tiende keer wordt de Vrouw in de Media Award uitgereikt. Janneke van Heugten strijdt met haar online platform voor meer diversiteit op tv en in de kranten.

Het lijkt de laatste tijd wat te verbeteren, maar nog steeds is het tele­visielandschap geen afspiegeling van de Nederlandse maatschappij. Wit en man heeft nog altijd de overhand, zeker als het gaat om deskundigen in de nieuwsmedia en in praatprogramma’s. Trouw deed eind vorig jaar een turfactie waaruit bleek dat tussen de 33 en 38 procent van de talkshowgasten vrouw was en negen procent van kleur.

Er blijft dus nog werk aan de winkel voor Mediaplatform Vaker in de Media (VIDM) dat dit jaar tien jaar bestaat. Oprichter Janneke van Heugten (41) blijft onvermoeibaar uitleggen waarom diversiteit in de media essentieel is. ‘Het is belangrijk dat iedereen zichzelf terugziet. Als je geen voorbeelden ziet van mensen die op je lijken, ben je ook minder geneigd om zelf een bepaalde kant op te gaan. De media scheppen een werkelijkheid waarin maar twaalf procent van de experts vrouw is. En als er iemand van kleur aan het woord komt, gaat dat meestal over etnische vraagstukken.’


Gepubliceerd in: VPRO Gids

Link naar artikel: https://www.vpro.nl/lees/artikelen/2018/divers-en-deskundig.html

 

Mannen, sta ook op voor gelijkwaardigheid

Nepal, Congo, Pakistan en Bangladesh. Niet bepaald landen waar vrouwen en minderheden een vooraanstaande rol hebben in de media. Ze zijn ondervertegenwoordigd bij de makers, komen minder vaak in beeld en worden dan ook nog stereotiep weergegeven. Verrassing: in Nederland doen we het niet veel beter. Op 8 maart kunnen mannen in de media laten zien dat ze dat anders willen, tijdens Men4Women.


Gepubliceerd in: Opiniestuk in De Volkskrant

Link naar artikel: https://www.volkskrant.nl/opinie/mannen-sta-ook-op-voor-gelijkwaardigheid~a4578236/

 

`Seksistisch` kinderfeestjeset Albert Heijn uit de schappen: `Extreem onhandig gekozen`

(N.a.v. mijn filmpost over artikel 'Welke boodschap wil je aan de jeugd meegeven, Albert Heijn')
Supermarktketen Albert Heijn stopt onmiddellijk met de verkoop van een nieuw voetbalspel dat sinds kort in de schappen ligt. Het bedrijf reageert daarmee op de kritiek dat het om een seksistisch en stereotype spel gaat.


Gepubliceerd in: Algemeen Dagblad (en NOS, EditieNL, Jeugdjournaal)

Link naar artikel: https://www.ad.nl/economie/albert-heijn-haalt-seksistische-soccerbox-uit-de-schappen~a5e4f2d1/

 

`Seksistisch` voetbalspelletje Albert Heijn uit de schappen

'Dit had helemaal niet gemaakt moeten worden', vindt Janneke van Heugten, genderadviseur en ook betrokken bij Sparta Nijkerk. 'Iemand heeft dit bedacht en dat baart me zorgen.'
Op de verpakking van de soccer box staat 'voor 4 jongens'. Ook zitten er vragenkaarten in die bij sommigen in het verkeerde keelgat zijn geschoten. Bijvoorbeeld de vraag 'Wat wil je echt niet zien?' en een van de antwoordmogelijkheden: 'Huilende meiden'.


Gepubliceerd in: Omroep Gelderland

Link naar artikel: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2307899/Seksistisch-voetbalspelletje-Albert-Heijn-uit-de-schappen

 

Deze 10 jonge communicatietoppers bepalen de toekomst van het vak

Ze zijn jong, Nederlands, vernieuwend en we gaan/blijven van ze horen. Dit zijn de 10 grootste talenten van Nederland (en daarbuiten).

Janneke van Heugten, Oprichtster Vaker in de media (VIDM).

Had het aan Janneke van Heugten gelegen, dan zag de top 25 er heel anders uit. Diverser. Ethnischer. Vrouwelijker. Jonger. Een enkele onvermijdelijke blanke vijftiger daargelaten. Vaakgenoemd, veelgeroemd. Om haar niet aflatende strijd om voor meer diversiteit in de media. Voor maar 69,95 staat u al als deskundige op de bellijst van redacties. Voor minder dan 500 euro krijgt u een VIP-behandeling. Aarzel niet en boek u zelf naar meer landelijke deskundigheid!


Gepubliceerd in: Communicatieonline

Link naar artikel: https://www.communicatieonline.nl/achtergrond/deze-10-jonge-communicatietoppers-bepalen-de-toekomst-van-het-vak

 

Geen vrouwen in talkshows? Zoek net zo lang tot je ze vindt

Wij willen benadrukken dat het niet gaat om een afspiegeling van vrouwen en mensen met een kleur sec. Bij talkshows zien we mannen vaker als expert aan het woord en de vrouw eerder in een privérol . Uit het Global Media Monitoring Project, in Nederland gecoördineerd door Mediaplatform VIDM, blijkt dat het aandeel vrouwelijke experts aan het woord in nieuwsmedia al twintig jaar rond de 12 procent bungelt (cijfers 2015, maar al twintig jaar hetzelfde).

Het gaat dus vooral om het tonen van mensen in een volwaardige rol. Niet alleen in een thuisrol of als slachtoffer, waar het vrouwen betreft.

Media scheppen een kader van de werkelijkheid waarin wij gaan geloven. Als het aandeel van vrouwen en mensen van kleur in de maatschappij eenzijdig wordt belicht, heeft dat effect op hoe wij kijken naar hun rol. En op de boodschap die hiermee onbewust aan jongeren wordt meegegeven, of dit nu onze zonen, dochters of leerlingen zijn.

Hoe vrouwen en mensen van kleur worden geportretteerd dóet er toe en in welke rol evenzo. Mediamens: kom in actie.


Gepubliceerd in: Trouw

Link naar artikel: https://www.trouw.nl/opinie/geen-vrouwen-in-talkshows-zoek-net-zo-lang-tot-je-ze-vindt-~a8cef193/

 

Nijkerkse Janneke van Heugten geeft presentatie Raad van Europa

De Nijkerkse Janneke van Heugten van platform Vaker In De Media werd gevraagd door de Raad van Europa om een presentatie te komen geven over de beeldvorming van vrouwen in de media. Hiervoor vloog ze vorige week voor drie dagen naar Tunesi.
Van Heugten: ,,Beeldvorming in de media heeft een enorm effect op hoe mensen de realiteit bekijken en onbewust benvloedt het hun denkwijze. Vrouwen worden vooral gezien in ondersteunende rollen, zoals de moederrol. Er zijn t weinig vrouwelijke rolmodellen in de media en de politiek waar meisjes zich mee kunnen identificeren.Daardoor krijgen meisjes onbewust de boodschap mee dat bijvoorbeeld een leidinggevende rol moeilijker haalbaar is."


Gepubliceerd in: Stad Nijkerk

Link naar artikel: http://stadnijkerk.nl/lokaal/nijkerkse-janneke-van-heugten-geeft-presentatie-raad-van-europa-277204

 

Nijkerkse spreekt Raad van Europa toe

De Tunesische overheid en de Raad van Europa organiseerden een internationale conferentie over vrouwen en lokale overheden.
Janneke van Heugten (VIDM) was n van de deskundigen, die de zaal toesprak tijdens die conferentie afgelopen week. Haar statement: Een gezonde democratie kan niet zonder de stem van vrouwen in de lokale politiek en in de media.


Gepubliceerd in: Nijkerk.Nieuws.nl

Link naar artikel: https://nijkerk.nieuws.nl/nieuws/96036/96036/

 

Media-aandacht is een kans

Ooit was Janneke van Heugten iemand die snel over het hoofd werd gezien. Nu kan niemand meer om haar heen: ze is spreker en trainer én adviseert met haar Mediaplatform VIDM (Vaker in de Media) hoe jezelf zichtbaar kunt maken in de media en hoe je je kunt positioneren als expert. Juist vrouwen verdienen daarbij extra ondersteuning, want zij komen op radio, televisie en in de krant nauwelijks aan bod, vertelde Van Heugten in juli op het Topvrouwen-event ‘op weg naar de top’.

Blader voor de grap eens door willekeurige Europese kranten en je ziet het standpunt van Van Heugten meteen bevestigd: op de foto’s bij artikelen zie je bijna alleen maar mannen – Italië vormt daarop een uitzondering, maar daar gaat het niet zelden om kiekjes van uitdagend geklede dames. De Nederlandse kranten spannen de kroon in negatieve zin: slechts 12 procent van de opgevoerde experts is vrouw. Dat komt ook omdat vrouwen media-aandacht spannend vinden, vertelt Van Heugten: “Vrouwen zijn vaak afwachtend, waardoor ze sowieso al minder benaderd worden. En áls ze benaderd worden, dan zien ze een interview als een afbreukrisico. Vrouwen vinden het lastiger zichzelf als expert te positioneren. Er is veel sprake van stereotype portrettering: de vrouwen die we in de media zien, zijn veelal moeder of hebben een verzorgende of ondersteunende taak.” De impact daarvan kunnen we haast niet overschatten: “Jonge meisjes zien vrouwen alleen in bepaalde rollen. Uit onderzoek blijkt dat dat invloed heeft op hun studiekeuze: ze kiezen daardoor vaker verzorgende of ondersteunende beroepen. You can’t be what you can’t see.” En zo is de cirkel rond – vrouwen blijven onzichtbaar.


Gepubliceerd in: Toprouwen.nl

Link naar artikel: https://www.topvrouwen.nl/nieuws/media-aandacht-een-kans

 

De Oranjeleeuwinnen verdienen meer (maar krijgen minder)

De media-aandacht rond het EK-vrouwenvoetbal komt eindelijk op gang, maar we hadden allang op het puntje van onze stoel moeten zitten, schrijven Judy Hoffer en Janneke van Heugten.

De geringe media-aandacht voor de voetbalvrouwen heeft wel degelijk consequenties. Onzichtbaarheid betekent geen sponsoren en het gebrek aan sponsoren leidt tot onzichtbaarheid. Een vicieuze cirkel.

Een andere consequentie van die ongelijke behandeling is dat talentvolle meisjes en jonge vrouwen minder worden uitgedaagd hun talenten te ontplooien. Daarvoor zijn vrouwelijke rolmodellen namelijk essentieel. Maar dan moeten die rolmodellen wel zichtbaar zijn, opdat jonge vrouwen zich met hen kunnen identificeren. Dan kunnen zij zien dat topsport ook voor hen is weggelegd. Dan melden sponsoren zich ook voor hen, als zij uitblinken in hun sport.


Gepubliceerd in: NRC Handelsblad

Link naar artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/13/de-oranjeleeuwinnen-verdienen-meer-maar-krijgen-minder-12014838-a1566573

 

De stem van de vrouw mag meer gehoord worden

Het is een vraag die steeds vaker gesteld wordt: waar zijn de vrouwen in de media? Vaak zien we dezelfde mannen, meestal wit en van middelbare leeftijd, bij talkshows aan tafel schuiven. Ook Janneke van Heugten, initiatiefnemer van het online mediaplatform VakerindeMedia.nl (VIDM), vindt dat er veel meer diversiteit aan vrouwelijke rolmodellen in de media mag zijn. Van de mensen die zichtbaar zijn in de nieuwsmedia is maar twintig procent vrouw. Dat is behoorlijk bedroevend.


Gepubliceerd in: Nieuws.nl

Link naar artikel: https://nieuws.nl/populair/20170708/spotlight-janneke-heugten-vakerindemedia-nl/

 

Waarom zijn mannen nog zo in de meerderheid in het nieuws?

Waarom zijn mannen nog zo in de meerderheid in het nieuws? Nog geen 20% van alle experts op radio en televisie is vrouw. Onder andere daarover praten we met het panel van AvondGasten.

Vandaag zijn dat oud-wethouder van Heerlen, Riet de Wit, ondernemer Nele Valkeneers, artiest Marc Hermans, Janneke van Heugten van het Mediaplatform VIDM en Maria Jansen, de kersverse winnaar van de Vrouw in de Media Award Limburg.


Gepubliceerd in: L1 Avondgasten

Link naar artikel: https://l1.nl/het-panel-in-avondgasten-waarom-zijn-mannen-nog-in-de-meerderheid-in-het-nieuws-126289/

 

Dafne Schippers wint Vrouw in de Media Award

Veelgehoord argument is dat er minder vrouwen in de media zijn omdat ze nu eenmaal minder vaak hoge functies bekleden. Met deze uitleg gaat men voorbij aan het feit dat vooral experts zoals artsen, psychologen, advocaten, managers, hulpverleners, docenten, economen en woordvoerders in de media aan het woord komen. En het zijn juist vrouwen die deze beroepen hebben, maar dus niet in de media komen, licht Janneke van Heugten toe, medeorganisator en eigenaar van Mediaplatform Vaker in de Media.

'Het is belangrijk dat meer vrouwen als expert en rolmodel in beeld komen', aldus Van Heugten. 'Alleen al omdat de aanwezigheid van rolmodellen in de media een grote invloed op het toekomstperspectief van jonge vrouwen heeft. Wat ons via de media bereikt, beïnvloedt hoe wij onszelf en anderen zien.'

Marga Miltenburg van ZijSpreekt benadrukt eveneens het belang van de aanwezigheid van deskundige vrouwen in de media. 'Wanneer je niet zichtbaar bent, word je niet gezien, dus ook niet gevraagd. Door meer zichtbaarheid en hun optredens in de media krijgen vrouwen ook meer invloed op de publieke opinie. Het beeld wordt veelzijdiger. We doen dan ook een beroep op mediamakers om gericht vrouwelijke deskundigen aan het woord te laten.'


Gepubliceerd in: MarketingTribune

Link naar artikel: http://www.marketingtribune.nl/media/nieuws/2017/01/dafne-schippers-wint-vrouw-in-de-media-award/index.xml

 

Een vrouw wil niet worden neergezet als carrierefeeks

,,Kijk maar naar televisieprogramma`s als DWDD en PAUW``, zegt Van Heugten, die haar sporen heeft verdiend in de public relations en bijna tien jaar geleden het platform VIDM (Vaker In De Media) oprichtte. ,,Als deskundigen is er maar een klein, select en steeds terugkerend groepje waar een beroep op wordt gedaan. Daarvan is het merendeel ook nog wit en man.``


Gepubliceerd in: Het Algemeen Dagblad Amersfoortse Courant

Link naar artikel: https://www.ad.nl/amersfoort/een-vrouw-wil-niet-worden-neergezet-als-carrierefeeks~ac9b846b/